25:e jan. 2021
Jag är en tjej på 11 år och för några månader sedan fick jag en knöl vid mina bröst vårtor och då trodde jag att mina bröst skulle börja växa men dom gjorde inte det. Sen så försvann knölen och du vart jag rädd, alla andra i min klass har börjat fått bröst men jag är helt platt. Är det något fel på mig? Kommer jag ens få några?

Svar
Hej!
Vad modig du är som hör av dig till oss!
Du skriver att du är 11 år och att du för några månader sedan trodde du var påväg att få bröst efter ha upplevt en knöl vid dina bröstvårtor.
Det låter som att dina bröst har börjat växa! Brösten brukar börja växa när man kommer in i puberteten vilket händer dom flesta i åldrarna 8-13, men det kan också hända tidigare eller senare. Puberteten sätts igång av hormoner. Hormoner är ett ämne som bildas i olika körtlar i kroppen, bland annat i brösten.
Som du beskriver har du känt en knöl vilket är ett vanligt tecken på att brösten har börjat växa då körteln har börjat utvecklats. Det är också vanligt att det kan komma och gå i början och att brösten växer i olika takt. Det ena bröstet kan tillexempel växa snabbare än det andra. Brösten utvecklas och ändras sedan under hela livet!
Så med andra ord, ha tålamod med brösten! Dom kommer att komma! Alla är olika och unika och det är det som är det fina med oss människor. Skulle du ha fler funderingar eller tankar om kroppen och puberteten kan du gå till exempelvis skolsyster eller till ungdomsmottagningen. De är proffs på allt som har med kroppen att göra och är vana att träffa unga som funderar över sin kropp. Vi finns också här för dig för att stötta och svara på dina frågor! Så tveka inte på att höra av dig igen!
Ta hand om dig och glöm inte att du är fantastisk som du är <3
/Unizonjourer.se