Unizons förbundsstyrelse stärks med Parisa Amiri och Josefine Dimberg Guldbrand – Olga Persson omvald som ordförande

29:e apr 2024

Pressmeddelande 2024-04-29

På Unizons kongress 2024 valdes Parisa Amiri och Josefine Dimberg Guldbrand till ledamöter.
Olga Persson fick förnyat förtroende som ordförande för riksförbundet Unizon.

– Att få leda landets största rörelse för ett jämställt samhälle fritt från våld är hedrande och jag är så stolt över det livsviktiga arbete Unizons jourer gör för kvinnor och barn, varje dag. Unizons jourrörelse är helt avgörande för att driva på utvecklingen framåt. Nu fortsätter vi arbeta för att mäns våld mot kvinnor ska få den status, resurser och prioritet som frågan förtjänar, för att kvinnor och barn ska få stöd och skyddat boende och för att rättsväsendet ska hålla förövare ansvariga, säger Olga Persson, ordförande Unizon.

Olga Persson är Unizons ordförande sedan 2020 och var tidigare generalsekreterare. Hon är statsvetare och har ägnat större delen av sitt liv åt att jobba inom kvinnojoursrörelsen för ett jämställt samhälle fritt från våld. Med sin gedigna kunskap och mångåriga erfarenhet är Olga en av Sveriges främsta ledare och experter i arbetet mot mäns våld mot kvinnor.

Parisa Amiri och Josefine Dimberg Guldbrand nyvalda till styrelsen

Parisa Amiri är frilansande medie- och kulturarbetare med ett stort engagemang för kvinnors och flickors rättigheter.

– Jag har länge beundrat Unizons förmåga att bära bördan av samhällets misslyckanden, och arbete med att stärka kvinnorörelsen. En stridbarhet som tyvärr behövs mer än någonsin i en tid där demokratiska värderingar motarbetas, och därmed kvinnors och flickors möjligheter och stöd för värdiga liv fria från våld, kontroll och förtryck. Jag ser fram emot att stärka verksamheten för både tidigare och nya utmaningar, säger Parisa Amiri.

Josefine Dimberg Guldbrand är socionom och har lång och bred erfarenhet av att arbeta för ett jämställt samhälle fritt från våld. Redan 2005 engagerade hon sig i tjejjoursrörelsen och har de senaste fem åren arbetat som verksamhetschef på Kvinnohuset Örebro.

– Jag ser fram emot att vara med och utveckla Unizon och Unizons jourer inför kommande utmaningar och ny lagstiftning. De idéburna och icke-vinstdrivna jourerna gör ett helt ovärderligt arbete i välfärden och expertisen vi besitter kommer behövas mer och mer de kommande åren, säger Josefine Dimberg Guldbrand.

Vivianne Almstedt, STHLM Väst tjej- och kvinnojour, och Cecilia Nilsson, Familjefridsjouren Höganäs, fick förnyat förtroende och omvaldes som ledamöter i styrelsen.

Unizon är Sveriges största riksförbund för idéburna kvinnojourer, tjejjourer och ungdomsjourer och samlar över 140 idéburna medlemsorganisationer som varje dag räddar liv.

Unizons förbundsstyrelse består sedan 2024-04-20 av:
Olga Persson, förbundsordförande, Kvinnojouren Liljan, Tierp
Margaretha Olofsson, Kvinnojouren Mira, Nyköping, kassör
Vivianne Almstedt, STHLM Väst tjej- och kvinnojour, ledamot
Parisa Amiri, Tensta kvinno- och tjejjour, ledamot
Marie Ekman, Kvinnohuset Tranan, Skövde, ledamot
Josefine Dimberg Guldbrand, Kvinnohuset Örebro, ledamot
Else-Marie Larsen, Kvinnojouren Helsingborg, ledamot
Cecilia Nilsson, Familjefridsjouren Höganäs, ledamot
Emmelie Rutström, Tjejjouren Luleå, ledamot

Om Unizon
Unizon samlar över 140 idéburna och icke-vinstdrivna kvinnojourer, tjejjourer, ungdomsjourer och jourer mot sexuella övergrepp. Den gemensamma visionen är ett jämställt samhälle fritt från våld. Jourerna stöttar, skyddar, förebygger och påverkar, utifrån en kunskap om våld, kön, genus och makt. Besök oss på www.unizonjourer.se